Blar i NTNU Open på forfatter "Grimeland, Yvonne"
-
Barns bruk av tegning i resonnering og argumentasjon i matematikk
Gjessing, Anne Lise Forfod (Master thesis, 2022)Studien setter søkelys på barns bruk av tegning i matematikk. Hensikten med studien er å si noe om hvordan elever på tredje trinn bruker tegning i resonnering og argumentasjon i matematikk. Studiens forskningsspørsmål er: ... -
Blokkprogrammering som representasjonsregister i matematikk
Dahle, Vilde (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker blokkprogrammering som et semiotisk representasjonsregister med tallfølger som matematisk kontekst. Problemstilling for studien er: hvordan bruker elever på 4. trinn blokkprogrammering som semiotisk ... -
Blokkprogrammering som verktøy i arbeid med multiplikasjon på 4. trinn
Sandvin, Eirun Flaten (Master thesis, 2023)Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan blokkprogrammering fungerer som et verktøy, i arbeid med sammenhengen mellom multiplikasjon og divisjon, for en gruppe elever på 4. trinn. Jeg har valgt å bruke ... -
Classification problems for special biserial and gentle algebras
Grimeland, Yvonne (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:226, Doctoral thesis, 2014) -
Connectedness of the Tilting Graph
Grimeland, Yvonne (Master thesis, 2009)We show that for a basic hereditary artin algebra over a commutative artin ring, the poset called the cluster complex of the algebra has the structure of an abstract simplicial polytope. From this result one can deduce ... -
"Det ligner på åttegangen"- En designstudie av fire elevers bruk av programmering som instrument i arbeid med tallfølger med multiplikativ struktur
Kristiansen, Ellen-Marie Ribe (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en kvalitativ designstudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kan programmering som instrument bidra til elevenes utvikling av kunnskap om tallfølger med multiplikativ struktur for en gruppe ... -
Digital assessment of early number sense - The design and validation of an assessment tool
Saksvik-Raanes, Gunnhild (Doctoral theses at NTNU;2024:4, Doctoral thesis, 2024)Children enter school with several valuable mathematical experiences, but many teachers lack the methods to formatively assess young children’s mathematical knowledge. Consequently, children may not be met with sufficient ... -
En casestudie av seks elevers engasjement i arbeid med programmering i matematikkfaget på 4. trinn
Kjeldstad, Guro (Master thesis, 2023)Dette er en sosiokonstruktivistisk casestudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kommer engasjement til syne i arbeid med programmering i matematikk hos seks elever på 4. trinn? For å besvare problemstillingen har ... -
Et innblikk i barns tallforståelse på slutten av barnehageårene gjennom digitale oppgaver
Saksvik-Raanes, Gunnhild; Solstad, Trygve; Grimeland, Yvonne (Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne studien undersøkte vi tallforståelsen hos 77 femåringer fra fem ulike barnehager med digitale oppgaver. Kvantitative analyser av datamaterialet viste at det allerede før skolestart var stor spredning i barnas ... -
Faktorer som påvirker en gruppe 6. trinns elevers mulighet i å generalisere et figurmønster En TDS inspirert studie av en didaktisk situasjon - forankret i didaktisk ingeniørvirksomhet
Berg, Hanne Kristin; Lippestad, Karin (Master thesis, 2021)Sammendrag I denne studien har vi undersøkt hvilke faktorer som hindrer og hvilke som muliggjør tolv 6. trinns elever i å nå målkunnskapen i en designet didaktisk undervisningssituasjon. Den tilsiktede målkunnskapen i denne ... -
Faktorer som påvirker en gruppe 6. trinns elevers mulighet i å generalisere et figurmønster En TDS inspirert studie av en didaktisk situasjon - forankret i didaktisk ingeniørvirksomhet
Berg, Hanne Kristin; Lippestad, Karin (Master thesis, 2021)Sammendrag I denne studien har vi undersøkt hvilke faktorer som hindrer og hvilke som muliggjør tolv 6. trinns elever i å nå målkunnskapen i en designet didaktisk undervisningssituasjon. Den tilsiktede målkunnskapen i denne ... -
From Researcher in Pure Mathematics to Primary School Mathematics Teacher Educator
Sikko, Svein Arne; Grimeland, Yvonne (Chapter, 2021)In this chapter, we investigate the transition from doing research in pure mathematics to becoming a mathematics teacher educator for prospective primary school teachers. The transition involves challenges at several levels, ... -
Matematisk modellering på barneskolen
Lyng, Remy Hulegaard; Olsen, Anja (Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt hvordan et utvalg elever på 4. trinn løste en modelleringsoppgave ut fra et presentert problem fra virkeligheten. Vi har sett på hvordan elever i en modelleringssyklus bruker representasjoner ... -
Matematisk modellering på barneskolen
Lyng, Remy Hulegaard; Olsen, Anja (Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt hvordan et utvalg elever på 4. trinn løste en modelleringsoppgave ut fra et presentert problem fra virkeligheten. Vi har sett på hvordan elever i en modelleringssyklus bruker representasjoner ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
Trondsen, Anne; Sørli, Mari (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
Trondsen, Anne; Sørli, Mari (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Muligheter for utvikling av tallforståelse
Ljøen, Håkon Kristian Tangen (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt muligheter for utvikling av tallforståelse i lærebøker laget etter fagfornyelsen. Jeg har undersøkt to norske lærebøker for første klasse, Multi og Matemagisk. Begge disse læreverkene ... -
Nå skal vi skjønne hvordan de har gjort det!
Nordahl, Lene (Master thesis, 2023)I denne studien ser jeg på hvordan elever argumenterer når de arbeider med kontekstoppgaver med divisjon av brøk. Forskningsspørsmålene er: Hvordan bruker elever tallinjen i argumentasjonen når de arbeider med divisjonsoppgaver ... -
Resonnering og samarbeid i matematikk på småtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan en samarbeidsmodell kan støtte elevers utvikling av resonnering.
Dahlum, Simen (Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få innblikk i hvordan elever på småtrinnet kan, uten vesentlig hjelp fra lærer, utvikle sin resonnerende evne. For å gjøre det ble elevene introdusert for en samarbeidsmodell som var ment for å ...